Kiedy brać białko przed czy po treningu?

białko
kiedy brac białko

Kiedy brać białko – raczej częściej przeceniane niż niedoceniane. Jednak nie ma debaty nad kwestią jej istotnościw diecie sportowców. Nie tylko w kategorii kulturystyki i fitness białko jest tak popularne jak jest. Białko jest na tyle fundamentalnym składnikiem diety, że każdy sportowiec orientuje się w temacie białka.

Powstaje pytanie ile z wiadomości sportowców amatorów na temat białka należy włożyć między bajki. Tą kwestią zajmiemy się w niniejszym artykule. Pierwszą kwestią jest kryterium ilościowe. Ile powinniśmy spożywać białka. Tutaj ta najmniej zorientowana część domorosłych dietetyków odpowie, że im więcej tym lepiej. Śpieszymy ze sprostowaniem. Przedawkowanie białka nie jest specjalnie niebezpieczne, ale nadwyżka poza poziom możliwości przyswajalności przez organizm trafi po prostu do miejskiej kanalizacji.

Czy wiesz kiedy najlepiej brać białko ?

Ile spożywać więc białka? Od 1,8 do 2,4g na każdy kilogram masy w przypadku, gdy dotyczy to sportowców dziedzin siłowo-wytrzymałościowych. Odżywki białkowe nie są konieczne, są tylko wygodne. Jeżeli jesteś w stanie prowadzić w diecie odpowiednią ilość białka, to pieniądze, które miałbyś poświęcić na odżywkę białkową znacznie lepiej byłoby przeznaczyć na inne ważne suplementy, które wielokrotnie omawiane są w naszym serwisie. Z pewnością słyszałeś, że 30g to maksymalna ilość białka jaką jesteś w stanie przyswoić w jednym posiłku. To nieprawda – stwierdzenie to jest bardzo mylące.

Jak przyjmować białko ?

Kiedy brać białko ? Wszystko zależy od tego w jakich odstępach czasowych spożywasz posiłki. Jeżeli między jednym, a drugim posiłkiem zrobisz kwadrans przerwy, zapewniamy, że nie przyswoisz 60g białka. Rozplanuj posiłki tak, żeby między nimi było 2 godziny odstępu. Białka roślinne nie są passé. Owszem, są nieco gorszej jakości niż aminokwasy pochodzenia zwierzęcego, ze względu na trudność przy ich trawieniu, ale nie znaczy to, że powinieneś pomijać w bilansie białka pochodzenia zwierzęcego.

Jedną z odżywek białkowych, którą można zażywać na noc jest kazeina micelarna. Czym ona jest?

Kazeina składa się wyłącznie z białek mleka, które pozbawione są laktozy. Odznacza się wysoką przyswajalnością i kompletem aminokwasów, które pobudzają mięśnie do wzrostu.
Można wyróżnić:

  • kazeinę kwasową,
  • kazeitany,
  • kazeinę micelarną.

Właściwości kazeiny micelarnej

Najważniejszą właściwością kazeiny micelarnej jest jej powolne wchłanianie. Kiedy trafia do żołądka, tworzy skrzep, który sprawia, że aminokwasy uwalniają się do jelita cienkiego bardzo powoli. Pozwala to na stały dopływ białek, nawet gdy nie spożywamy białkowych posiłków. Kazeina micelarna może być stosowana zarówno przez osoby chcące redukować tkankę tłuszczową, jak i budować mięśnie

Kto powinien stosować kazeinę micelarną?

Kazeina micelarna przyda się osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z treningami i dbaniem o siebie. Świetnie wspomaga organizm, który pracuje na wolnych obrotach. Na pewno przyda się również wtedy, gdy wiemy, że przez dłuższy czas nie będziemy mogli zjeść w ciągu dnia posiłku. Dzięki temu, że uwalnia się powoli, zapewni nam sytość i odpowiedni dostęp do białka. Ponadto, do naszych mięśni będą stale docierały aminokwasy.

Kolejnym zastosowaniem kazeiny jest picie jej na noc. W trakcie nocy organizm zużywa wszystkie składniki odżywcze i wchodzi w proces katabolizmu. Dzięki temu, że aminokwasy będą uwalniane powoli, mięśnie nawet podczas snu będą chronione przed tym procesem. Ponadto, wpłyniemy również na ich szybką regenerację i rozwój.

Dlaczego warto stosować kazeinę micelarną?

Według opinii miłośników dbania o siebie, kazeina micelarna jest świetnym wspomagaczem dla każdej osoby chcącej dobrze wyglądać. Dba o to, aby mięśnie rozrastały się i były chronione przed katabolizmem nawet w nocy. Dzięki wypiciu takiej kazeiny przed snem, rano wstaniemy wypoczęci i zrelaksowani. Nasze ciało będzie zrelaksowane, a my gotowi do dalszych treningów. Nie będziemy mieli zakwasów i będziemy w stanie nadal nad sobą pracować.

Karol
Od ponad 20 lat związany z profesjonalnym sportem kulturstycznym. Trener i aktywny zawodnik.